Rustdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu Rustdag - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu

Rustdag

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

08 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi!

Vandaag is mijn rustdag .. heerlijk om zo'n dag ertussen te hebben waar ik de was kan doen, mijn kamer kan poetsen, lekker rustig aan kan doen en eens een film kan kijken (mijn eerste sinds ik hier ben!).

De presentatie op dinsdag was erg leuk om te geven. Spannend maar goed om gedaan te hebben, voor ons en het personeel ook. We hebben een mooi, alles samenvattend filmpje laten zien over dans- en bewegingstherapie. Wil je het ook zien? : https://www.youtube.com/watch?v=d1RCZeW2wXE&index=1&list=PLWK4Td0q5dH5iJOkZzgT6ez9DTZgmDvPH

Afgelopen week heb ik op de crèches steeds de werkvormen aangeboden. Het ging vooral om het lichaamsbeeld (kennen ze de verschillende lichaamsdelen: hoofd, knieën, armen, buik, etc.) en ook verschillende kwaliteiten in beweging. Ik heb een werkvorm aangeboden waarin de kinderen (en ik) doen alsof ze slapen om daarna als een dier wakker te worden. De dieren die ik koos (en zij later ook), hadden allemaal een andere kwaliteit. Zo is de beweging bij een olifant bijvoorbeeld zwaar, bij een vogel juist licht. Dat is een verschil in kwaliteit. Op deze manier krijgen ze nieuwe input in hun bewegingsvocabulaire! Het was echt leuk om te doen, de kinderen waren enthousiast en deden goed mee.
Er was wel een crèche, C, waar het iets minder ging ... de focus was echt afwezig in het begin en einde van de sessie. Dat ging echt niet samen met mij. Ik merkte hoe lastig het was ze in de focus van de werkvorm te krijgen en met ze te werken. Ik voelde hoezeer het mij irriteerde en ik niet rustig kon reageren. Ik ging mee in hun energie en verloor mezelf ... een herkenbaar thema, helaas.
De balans tussen aandacht hebben voor buiten en binnen is niet altijd in balans. Het moment dat mijn aandacht buiten mezelf is, bij de ander, is het heel lastig om mezelf te blijven voelen.. Ik verander mee met mijn omgeving .. ik heb dat niet alleen in deze sessie gemerkt of als therapeut vorig jaar. Ik merk het ook in contact met huisgenoten, vriendinnen, familie ... Geen leuke realisatie maar wel nodig om meer in verbinding te kunnen komen met mezelf.
Dit thema kan ik dus goed aanpakken in deze crèche. Het zal geen makkelijke weg zijn, maar dat is oké. Dagen als vandaag zijn al heel goed om terug te komen bij mezelf. Vooral het alleen iets doen, niet steeds met anderen op pad moeten, is voor mij belangrijk daarin.

Donderdagavond zijn we Lions Head opgeklommen, hike nummer drie. Het was volle maan dus het was écht prachtig. Foto's zeggen genoeg :)

Op vrijdag zijn Judith en ik terug gegaan naar crèche D. De crèche waar we geen onderzoek doen maar heen wilden om hen toch iets te kunnen geven. Ook hier kwam ik mijn thema tegen .. ik zakte volledig in hun energie, die heel laag staat. Ik kreeg mezelf er niet uit terwijl ik daar was. Er vielen me geen werkvormen in, ik zag niet wat er nodig was .. ik kwam niet bij mij als therapeut. Mijn focus was vooral buiten. Gelukkig had Judith dit niet en kon zij dus aanbieden aan de kinderen. Ik deed mee, maar kon niet volledig in het spel stappen. Nadat we weggingen (we zijn een uurtje daar geweest), ben ik even langs de kant gestopt. Ik had even tijd nodig mezelf terug te voelen, de energie van de crèche kwijt te raken want daarna gingen we naar crèche A waar ik twee sessies aan moest bieden. Deze hebben me gelukkig weer energie gegeven, dat was erg fijn.

's Avonds zijn we gaan stappen. We, de crew van Observatory, zijn naar een club gegaan waar vooral donkere mensen waren. Dat was zó leuk! Als blanke is het al fantastisch om een donker iemand te zien dansen, want die kunnen echt zo goed bewegen. Vooral vanuit hun heupen, fantastisch! Als danstherapeut is het nog veel interessanter want er zit een andere energie in als zij dansen. We kwamen in interactie met donkere vrouwen in beweging, dat was echt zo leuk! Ze leerden ons hoe we met onze heupen konden dansen en namen ons echt mee. Fantastisch!

Gisteren zijn we naar een wijnfestival geweest in Paarl. Fantastische natuur daar. Die wijnvelden zijn zo mooi, omgeven met bergen, veel groen .. adembenemend mooi. Ik heb druiven gestampt, zo grappig! En natuurlijk een paar wijntjes geproefd. Ik was de bob dus heb maar een paar bodems gehad. Dat was wel jammer want sommige wijnen waren zó lekker! De volgende keer dat we een wijntour gaan doen, ben ik in ieder geval NIET de bob!
En dan gisteravond ... een van de vetste dingen die ik gedaan heb sinds ik hier ben. Ik ben naar een Rugby wedstrijd geweest van de Stormers! De club van Kaapstad. Het klinkt misschien niet zo, maar dat was zó vet om te zien. Deze sport is eerlijk, vol leven, krachtig, mannelijk, aanstekelijk, fascinerend .. echt fantastisch. Ik hou ervan, ook al ken ik niet alle spelregels haha. In Frankrijk heeft mijn Franse familie me ermee aangestoken en sinds die tijd heb ik nooit een wedstrijd live gezien, tot nu. Ik heb het ze natuurlijk meteen verteld en ze vonden het fantastisch!

Vandaag ben ik voor het eerst alleen de deur uit geweest! Ik ben eerst boodschappen gaan halen en daarna alleen gaan lunchen. Dat klinkt misschien niet speciaal, dat doe ik vaker als ik in Nederland / Europa ben. Maar hier is dat wel speciaal. Je wordt bang gemaakt, niet helemaal slecht want het is hier ook soms onveilig, waardoor ik niet alleen de straat op durfde. Ik voel me hier echt niet vrij en dat is een vreselijk gevoel.
Volgende week gaat iedereen naar een festival genaamd 'Holi one - color festival'. Een festival waar ze met kleuren gooien. Super leuk maar ik heb het gevoel dat ik mee 'moet' omdat ik anders niks kan doen. Ik kan mijn eigen weg niet gaan. En dat gevoel is echt vreselijk. Na vandaag alleen op straat te zijn geweest, heb ik besloten niet mee te gaan. Er is hier een winkelcentrum in Waterfront, de duurdere wijk, waar ik best alleen naartoe kan gaan. Dus volgend weekend ga ik eens shoppen want ik heb hier nog helemaal niks gekocht van kleren (ongelofelijk!). Dat voelt wel fijn om zo'n beslissing te kunnen maken, niet altijd achter de kudde aan hoeven te lopen.

Nu ga ik verder genieten van mijn rustdag; opladen voor een nieuwe week!

Veel liefs

  • 08 Maart 2015 - 17:47

    Wil(ma):

    Geniet lekker van je rustdag. Mooi verhaal weer.

  • 08 Maart 2015 - 21:38

    Line:

    Hey Maud,

    Wat een belevenissen! Knap hoe je aandacht hebt voor je eigen proces in therapie en dit ook kan herkennen en je ernaar kan aanpassen door bijvoorbeeld even rust te nemen. Ik herken het heel erg van mezelf in stage! Je wordt soms zo mee gesleept in het gevoel van anderen.. Ook knap dat je de rust terug kunt vinden door je eigen weg te gaan en soms eens iets alleen te doen!! Geniet ervan!!

    xxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 22 Sept. 2010
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 22937

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Danstherapie Stellenbosch

Landen bezocht: