Verhalen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu Verhalen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu

Verhalen

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

26 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Gisteren hadden we een dag vrij doordat de auto dus vervangen zou worden en de leraren van de crèches een studiedag hadden. Dat was echt super fijn! Er is een nieuwe auto gekomen, en wat voor een! Wauw! Ik ben er echt blij mee. Het is een Huyndai i10. Hij rijdt echt heel soepel en is (nu nog) wit. We hebben een middagje aan het zwembad doorgebracht dat aan de zee lag. Zo mooi!! Daarnaast was het zwembad gevuld met 50% zeewater en 50% gewoon 'zwembad'water. Dat maakte het water perfect, niet te zout en niet te veel chloor ;)

Vandaag was een nieuwe dag, twee crèches op een ochtend en 's middags stond nog een meeting gepland met Pascal, de Frans leraar van de afterschool club.
Het was wel heftig vanochtend. De eerste crèche nog niet, dat ging prima. We zijn nu bezig met het uitvoeren van motorische oefeningen (lopen - snel en langzaam, springen met twee voeten, hinkelen, huppelen, gooien, vangen, reactie vermogen en ook af en toe dansen tussendoor). Op deze manier wordt gekeken of de kinderen op schema liggen vergeleken met de normale ontwikkeling van een kind.
Op beide crèches maken ze tijd voor ons, gooien ze hun programma om.. echt zo mooi is dat. Het is allemaal mogelijk en ze geven ons alle ruimte om te doen wat we bedacht hadden.

Op de tweede crèche kwamen we dus wat later in de ochtend aan. Nadat we de oefeningen uitgevoerd hadden, zaten de kinderen in de klas. Een meisje zat op mijn schoot. Ze was heel teruggetrokken, iets dat ze de vorige twee weken niet echt was. Ze had pijn aan haar voet en vinger, dus de juf zei dat het daardoor kwam.
Ik zag op haar hoofd lege plekken, plekken zonder haar. Ik heb het tegen de juf gezegd, en kwam in gesprek over de achtergrond, het systeem, van de kinderen ... Dat was heftig.
Het meisje dat op mijn schoot zat, heeft alleen een moeder. Vader rijdt vrachtwagen en kijkt niet om naar zijn twee kinderen. Moeder drinkt, heeft een nieuwe man met ook een kind. Er werden nog meer kinderen aangewezen waarvan de ouders drinken, of een ouder indien ze er maar een hebben. Door de alcohol worden ze verwaarloosd. De ouders kijken niet om naar de kinderen .. Ik krijg er een brok van in mijn keel als ik het schrijf, laat staan hoe ik me vanmiddag voelde .. Ik kan de wereld niet verbeteren, maar als ik dit hoor en zie.. zou ik willen dat ik wel die krachten had. Ik doe en geef de kinderen wat ik kan, maar daarmee is het probleem nog lang niet verholpen. Gelukkig krijgen ze op de crèches die meedoen aan het onderzoek liefde, eten en een plek om kind te zijn. Iets wat ze thuis vaak niet krijgen.

Ik vond al dat de kinderen er ouder uit zagen. Er is bepaald gedrag dat niet klopt, niet hoort bij een kind. Op crèche A heeft een kind laatst een mitrailleur gemaakt, en die maakt ook van alles een sigaret. Een vrouw van de kliniek vertelde ook dat ze kinderen met elkaar zag spelen en deze deden alsof ze naar de koelkast gingen en daar iets uit pakten dat ze in een keer opdronken, alcohol flessen dus ..
Ze imiteren hun ouders. Op de crèches wordt dus ook heel duidelijk hoe de ouders zijn, want dit wordt geïmiteerd door de kinderen.

We zijn op de terugweg spontaan bij een groot winkelcentrum gestopt. Dit gaf energie, maakte me wat luchtiger, dus dat was heel fijn. Ik ben niet in die energie blijven hangen.

Morgen staat het bezoek van twee townships waar Pebbles werkt op de planning. Ik ben erg benieuwd moet ik zeggen, ook wel wat zenuwachtig. Je hoort slechte verhalen over townships. Plekken in townships waar blanke mensen niet moeten komen, want ze komen er niet levend uit .. Dit is niet de enige kant, want Pebbles heeft er crèches dus daar zullen ook mooie dingen gebeuren. Ik ben benieuwd.. jullie horen erover!

Of er morgen nog een verhaal komt, kan ik niet beloven. Genoeg te doen en dit weekend is ook helemaal vol!
Zaterdag vertrek ik met Judith op safari met een overnachting in het Aquila safaripark. Hier hebben ze de big five, dus ik ben benieuwd of ik ze ga zien!! Op zondag is er een wijnfestival op een van de crèches waar het onderzoek plaats vindt. Daar gaan we misschien nog langs en 's avonds naar een concert van Goldfish. Een leuk weekend weer dus! Dat mag ook wel als afwisseling van de heftige stage-dagen.

Tot snel! xxxxx

  • 26 Februari 2015 - 21:09

    Gerda:

    Inderdaad een heftig verhaal. Geniet van het weekend.
    Dikke kus.

  • 27 Februari 2015 - 14:32

    Els:

    Mooi en heftig verhaal. Fijn weekend. XX

  • 01 Maart 2015 - 18:45

    Marian Gubbels:

    Het is een indrukwekkend verslag.
    In je vrijetijd kan je gelukkig goed afschakelen zwemmen, concerten etc.
    We volgen je verdere verslagen. Groetjes Har en Marian xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 22 Sept. 2010
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 22951

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Danstherapie Stellenbosch

Landen bezocht: