Townships & Safari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu Townships & Safari - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Maud Gubbels - WaarBenJij.nu

Townships & Safari

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Maud

03 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hoi !!

Vrijdag hebben Judith en ik de townships bezocht. Daar heeft Pebbles namelijk ook 3 ECD centres die ze ondersteunen. Het is niet hetzelfde als op de wijnboerderijen omdat hoe dat ook alweer zat ben ik even vergeten ... sorry!
Ik was toch wel nerveus.. zoals ik in mijn vorige blog zei, verwachtte ik het heel heftige te zijn en de ECD centres een goede plek te zijn voor de kinderen.
Nou .. door de townships rijden was wel heftig, maar de kinderen zagen er zo verzorgd uit. Wauw! Echt nette kleuren, gewassen en gestreken. De leraren ook. Ze zagen er totaal niet uit alsof ze uit townships kwamen en arm zijn .. zo gek om te zien, en tegelijkertijd heel mooi om te zien.
Op de wijnboerderijen hebben we te maken met kleurlingen die Afrikaans spreken, dit waren zwarte mensen die Xhosa spreken. Ze klakken met hun tong terwijl ze spreken, zo leuk om te horen!

Voordat we naar de eerste township gingen, zei de mevrouw waar me mee waren dat dit een moeilijkere ECD is omdat ze er zelf weinig effort in steken en niet echt gebeurd wat gevraagd wordt. Ik had er nog geen oordeel over dus bekeek de situatie met open ogen.
Toen ik daar aan de tafel zat, leek het echt alsof wij blanken, de zwarten wel even kwamen vertellen wat ze moesten doen met de kinderen en hoe ze het moesten doen. Dat was zo ongemakkelijk!!! Echt niet oké ook. Dat zette me echt aan het denken. In hoeverre helpen we deze mensen echt? Wie zegt dat wij het beter weten dan hun?
Ik voelde me heel blank op dat moment. Ongelofelijk. Ook toen we door de townships reden.. je voelt je echt "out of place". Ik vraag me af of dat gevoel daar hangt, of dat het aangepraat is geworden. Ik denk een groot deel ook aangepraat. Zo moesten we van te voren ook een formulier tekenen waarin we aangaven te weten dat we een gevaarlijk gebied betraden.

De tweede ECD was anders; de leraar was enorm gepassioneerd en genomineerd voor een prijs: beste ECD leraar van de western cape. Echt een eer. Ze vertelde ook heel gepassioneerd en zei dat je altijd voor je passie moest gaan tegen Judith & mij. Ze heeft grote, mooie dromen. Ik hoop dat ze realiseert kunnen worden ...

De dag was voorbij, we waren allebei echt kapot. Zoveel nieuwe indrukken! We hebben die middag genomen om bij te komen, vooral omdat we de dag erna .... op safari zijn gegaan!!

We waren allebei uitgelaten en hadden er zin in. Ik was ook nog in spanning omdat mama kaartjes zou gaan kopen voor Pinkpop, de zaterdag. Dus dat maakte me nog meer uitgelaten haha!
We hebben een tussenstop gemaakt in Paarl. Een plaatsje dat bekend staat om zijn granieten bergen. Als het daar heeft geregend en de zon schijnt daarna op de bergen, lijken het net parels. Vandaar ook de naam Paarl. We hebben een limonade gedronken en zijn weer verder gereden.
De tolwegen ontweken we waardoor we echt een fantastische route hebben mogen rijden. Die was echt heel mooi, helemaal om de berg heen in plaats van door de tunnel!
Eenmaal op Aquila aangekomen, kregen we champagne en konden we gaan lunchen bij het buffet. Wat een omgeving! We waren nog geen moment daar of we zagen al beesten voor het zwembad lopen. Echt leuk om zo dicht bij de dieren te zitten. We waren wel gescheiden door een elektrisch hek.

Na de lunch konden we in ons huisje (heel erg mooi / luxe), zijn we even gaan zwemmen en toen .. kon de safari beginnen!!! We hadden er allebei enorm veel zin in.
We waren nog niet binnen of zagen de buffels al ... en een nijlpaard in het water liggen. Struisvogels rondlopen en neushoorns liggen. Echt zo leuk om te zien!
Daarna zagen we zebra's en nog meer neushoorns, olifanten, gnoes, springbokken!
Na 1,5 uur hadden we een pauze. Champagne, water of appelcider... Juud en ik wisten het wel: champagne of course! Nu we er toch waren haha. Daarnaast waren er allemaal lekkere dingen te eten.
Na de pauze zijn we naar de leeuwen gegaan. Deze zitten in een apart gedeelte. Het park is te klein om ze vrij rond te laten lopen. Als je de leeuwen vrij zou laten, zouden ze alle dieren binnen mum van tijd hebben gegeten. En naar de leeuwen gaan ... dat was pas spannend !!! Ik werd helemaal enthousiast .. dat heb ik ook gefilmd haha. Als ik het hoor, moet ik zo lachen! We kwamen echt enorm dichtbij. Zo'n mooie dieren zijn het, heel bijzonder.

Er was een moment .. die zit in mijn geheugen gegrift. Een leeuw was aan het eten en keek richting de auto. Ik stopte met filmen en foto's maken om echt even in het moment te zijn. En dat was ik .. ik keek in zijn ogen en ik kan niet omschrijven wat ik toen voelde.. ik kreeg echt tranen in mijn ogen! Ik kan het niet verklaren, en het gevoel ook niet doorgeven ... jammer maar zeker weten iets dat je zelf moet ervaren om te snappen wat ik bedoel. Echt, dat was wel mijn mooiste moment in de safari.

Toen we terug waren, konden we gaan avond eten. Weer een heerlijk buffet. Na het eten is Judith in bad gegaan, en ben ik bij het kampvuur gaan lezen met een wijntje. Heerlijk leven :)
De sterren waren ook echt fantastisch daar. Er was geen wolkje in de lucht en je zag zelfs een beetje de Melkweg. Heel fascinerend!

De dag erna stonden we rond 5u45 op omdat onze safari vertrek om 6u30 en we daar 10-15 min eerder moesten zijn ... Erg vroeg, het was ook nog echt donker! Wel een leuke ervaring. 's Ochtends hebben we nog giraffen gezien, zo leuk!
Wat wel jammer is aan dit park, vind ik, is dat de dieren toch wel opgesloten zitten. Het is geen echt wild life park. Er lopen geen kuddes olifanten, geen leeuwen die op jacht gaan, bijna geen kleintjes .. Dat vond ik wel zonde. De ochtend tour was dan ook jammer, omdat de dieren veel op dezelfde plek zaten als de dag ervoor .. je 'kent' het park dan al een beetje, dat is wel jammer. Maar toch, heel vet om de dieren gezien te hebben!

Na deze ochtend tour, zijn we de weg overgestoken naar hun reservaat, waar ze dieren opvangen. Daar zaten een luipaard, twee cheeta's en twee leeuwen. Wat een mooie dieren, zo gevaarlijk en toch zo mooi.
Het luipaard en de cheeta's zaten daar omdat ze als huisdieren waren gehouden door mensen, op een 2 bij 2 meter plekje ... Echt heel zielig als je dat hoort. Die dieren zijn gewoon mishandeld en getraumatiseerd door mensen, omdat ze het vet vinden een luipaard/cheeta als huisdier te hebben. Hoe ziek zijn sommige mensen toch ... Dat maakt me echt verdrietig. Mens en dier kunnen in mijn beleving echt wel naast elkaar leven, als ze elkaar respecteren. Helaas vind niet iedereen dat.

Na het reservaat kregen we nog een heerlijk ontbijt buffet! Ik heb me nog even in de buiten (!!) douche gedoucht en daarna zijn we vertrokken. Die douche was echt HEERLIJK. Dat wil ik later ook wel, een buiten douche hihi.

We zijn doorgereden naar huis, met een tussenstop bij een tankstation. Ik kon niet goed genoeg meer rijden en heb een half uurtje geslapen. Dat was echt fijn want daarna kon ik weer fris verder.
Zondagavond ben ik met de huisgenootjes (en anderen) naar Goldfish geweest in Kirstenbosch. WAUW! Wat een locatie. En wat een feestje! Zo leuk. Helaas kon Judith niet mee omdat ze ziek was.

Gisteren ben ik alleen naar stage geweest, omdat Judith zich nog niet goed genoeg voelde. Het was een halve dag, en daarbij boden we niks aan. Er waren oogtesten op de crèches. Heel interessant hoe daar ook hun gedrag naar voren komt! Dat wat wij zien in beweging, wordt daar nog een keer bevestigd.

Vandaag moeten we een presentatie geven aan het personeel ... wish us luck!

Knuffel!

ps. foto's staan op Facebook :)

  • 03 Maart 2015 - 21:21

    Gerda:

    Weer veel beleeft in een korte tijd en ook nog kaartjes voor pinkpop gekregen, wauw, het kan niet op.
    Hoop dat de presentatie goed is gegaan.
    Dikke knuffel XXXX

  • 04 Maart 2015 - 18:02

    Liesbeth:

    Hoi Maud,
    wat een avonturen, leeuwen in de ogen kijken, wauw! presentatie goed gegaan? Vast wel! groetjes Liesbeth

  • 05 Maart 2015 - 08:32

    J.custers:

    Hoi Maud.
    Wat een prachtige verslagen krijgen we van jou.
    Soms ontroerend maar ook zo'n mooie verslagen
    van jullie reisjes in de natuur.
    Geweldig je ontroering vind ik mooi en blijf genieten van
    de gweldige natuur met zijn praxchtige dieren.
    groetjes,kusjes
    oma opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maud

Actief sinds 22 Sept. 2010
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 22943

Voorgaande reizen:

05 Februari 2015 - 01 Mei 2015

Danstherapie Stellenbosch

Landen bezocht: